Evaluación de la efectividad de tecnologías adaptativas para mejorar la educación de estudiantes con discapacidad visual

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61395/victec.v5i9.144

Keywords:

Tecnologías adaptativas, educación, discapacidad visual, tiflotecnología

Abstract

The condition of disability can be an indication of inequality, limitation, lack of opportunities and discrimination in all aspects of life and education is no exception. The research is aimed at analyzing how the use of tools based on typhotechnology such as the braille system, screen readers and audiobooks and the closed abacus contributes to increasing the accessibility, participation and performance of students with 80% of visual disabilities. . It was necessary to apply a methodology framed in the socio-critical, field and experimental paradigm, with a mixed quali-quantitative nature and a descriptive-explanatory approach, exploratory factor analysis was used. The results suggest a significant impact on the academic progress of the experiment group related to the use of the tools, the factor analysis highlights the existence of a common underlying factor that influences performance and their ability to learn compared to the use of the tools, identifying a variation in performance according to the specific needs and abilities of each student, which highlights the importance of inclusive education with adaptive tools that respond to the needs and abilities to increase educational quality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Consejo Nacional para la Igualdad de Discapacidade. (2023). Estadísticas de discapacidad. Obtenido de https://www.consejodiscapacidades.gob.ec/estadisticas-de-discapacidad/

Fachal , A., Abasólo, M. J., & Sanz, C. (18 de 10 de 2019). Experiencias en el uso de TIC y rampas digitales en la enseñanza de informática a alumnos de educación terciaria con discapacidad visual o auditiva. Obtenido de SEDICI : https://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/90556

Frost Nájera, C. L. (30 de 07 de 2021). Una estructura digital accesible es un derecho humano de las personas con discapacidad visual. Sabéres y prácticas Revista de Filosofía y Educación, 6(1), 1 - 15. doi: https://doi.org/10.48162/rev.36.021

Giraldo Ocampo , M., Hernández Leal , E., & Moreno Cadavid, J. (2018). Aplicación de una herramienta técnica de apoyo al proceso de inclusión de personas con discapacidad visual en una plataforma educativa web. Revista Academia, 5(16), 5090 - 6149. Obtenido de https://www.academic.emilcyjuliana.com/files/AE07_LACLO2016.pdf

Gonzáles , C. M., & Mora de la Torre, V. (2023). Alfabetización mediática audiovisual en personas con discapacidad visual El lenguaje y la narrativa audiovisual como herramientas para mejorar la experiencia cinematográfica. ÍCONO 14, 21(2), 1 - 24. doi:https://doi.org/10.7195/ri14.v21i2.2028

Gutiérrez Alegre, J. P., & Romero Patrnogic, M. (05 de 12 de 2016). Solución adaptativa para personas con discapacidades visuales para participar del proceso de aprendizaje mediante la herramienta Moodle. Obtenido de Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas: https://repositorioacademico.upc.edu.pe/bitstream/handle/10757/620732/GUTIERREZ_AJ__ROMERO_PM.pdf?sequence=12&isAllowed=y

Mantilla Angulo, W. M., Guatibonza Gómez, A. S., & Lizarino Carreño, A. (2023). Propuesta didáctica basada en dos áreas tiflológicas: braille y tiflotecnología, como estrategia para la educación inclusiva de niños con discapacidad visual adquirida. Obtenido de Universidad Industrial de Santander: https://noesis.uis.edu.co/server/api/core/bitstreams/2e4e1bf6-fbae-4176-8c08-4879c11c481c/content

Ministerio de Salud Pública. (03 de 12 de 2022). Ecuador avanza hacia un proceso inclusivo y de reducción de las desigualdades para personas con discapacidad. Obtenido de https://www.salud.gob.ec/ecuador-avanza-hacia-un-proceso-inclusivo-y-de-reduccion-de-las-desigualdades-para-personas-con-discapacidad/#:~:text=Por%20tipo%20de%20discapacidad%20se,lenguaje%2C%20hasta%20agosto%20de%202022.

Parra Suárez, D. B. (2020). Análisis y propuesta del uso de las TIC’s como apoyo académico para una mayor inclusión de las personas con discapacidad visual y auditiva en la Universidad Técnica de Babahoyo. Obtenido de Universidad Técnica de Babahoyo: http://dspace.utb.edu.ec/bitstream/handle/49000/11642/E-UTB-FAFI-SIST-000308.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Romero Martínez, S. J., Gonzáles Calzada, I., García Sandoval, A., & Lozano Domínguez, A. (04 de 07 de 2017). Herramientas tecnológicas para la educación inclusiva. (8. 112, Ed.) TCyE Tecnología, Ciencia y Educación(9). Obtenido de https://udimundus.udima.es/bitstream/handle/20.500.12226/54/Herramientas%20tecnol%C3%B3gicas%20para%20la%20educaci%C3%B3n%20inclusiva.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Sarango , J., Chamba , W., & Espinoza , M. (30 de 06 de 2022). Aprendizaje del sistema de lectura y escritura Braille basado en las TIC Learning the Braille reading and writing system based on ICTs. CEDAMAX, 12(1), 77 - 84. doi:10.54753/cedamaz.v12i1.1268

Zamora López, P., & Marín Perabá, C. (16 de 01 de 2021). Tiflotecnologías para el alumnado con discapacidad visual. Academia, 8(1), 109 - 118. doi:https://doi.org/10.30545/academo.2021.ene-jun.10

Published

2024-07-02

How to Cite

Miranda Arbelaiz, M. E., Rivera Rojas, J. A. ., Rumbaut Rangel, D. ., & Yánez Cando, X. O. . (2024). Evaluación de la efectividad de tecnologías adaptativas para mejorar la educación de estudiantes con discapacidad visual. Revista Científica Y Tecnológica VICTEC, 5(9), 18–35. https://doi.org/10.61395/victec.v5i9.144