Glass ceilings and gender gaps in the Academy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61395/victec.v5i9.166

Keywords:

Glass ceiling, Gender gaps, Organizational barriers, Management positions, Gender equity.

Abstract

The research problem on the organizational barriers to access to management positions faced by women in academia, particularly at the Technical University of Cotopaxi (UTC), was addressed, highlighting the phenomenon of glass ceilings as part of gender stereotypes and patriarchal organizational culture as significant obstacles. The general objective was to analyze and propose strategies to minimize these barriers. The research approach was quantitative-qualitative, a type of exploratory research was applied, including the application of validated questionnaires on the causes of the glass ceiling, followed by the proposal of a Logical Framework Matrix focused on objectives to mitigate the identified causes. The results showed the need to implement affirmative public policies to reduce gender gaps, although major challenges persist in female representation in management positions. In conclusion, the need to continue working on the elimination of gender barriers in the university environment to achieve greater equity and female participation in leadership roles was highlighted.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acker, J. (2000) Gendered Contradictions in Organizational Equity Projects. Organization, 7(4), pp. 625-632.

Agut, S (2007). Factores que dificultan el acceso de las mujeres a puestos de responsabilidad: una revisión teórica. Recuperado de http://www.apuntesdepsicologia.es/index.php/revista/article/view/125

Beauvoir, S. de. (1987). El segundo sexo (1a. Ed.). Buenas Aires. Siglo XX.

Bourdie, P. (1998). La dominación masculina. Recuperado de http://www.nomasviolenciacontramujeres.cl/wp-content/uploads/2015/09/Bondiu-Pierre-la dominacion-masculina.pdf

Cárdenas, E. (2016). El techo de cristal en el mercado laboral femenino: caso de la Universidad de las Fuerzas Armadas - ESPE en la ciudad de Quito en el periodo 2009-2014. Ecuador. Universidad Andina Simón Bolivar.

Chiavenato, I. (2009). Comportamiento Organizacional. La Dinámica del éxito en las organizaciones. (2a. Ed.). México. Mc Graw Hill. Interamericana Editores, S.A.

Eagly, A. H., y Carli, L. L. (2007). A través del laberinto: la verdad sobre cómo las mujeres se convierten en líderes. Harvard Business School Press.

CIESPAL (2019). Centro Internacional de Estudios Superiores de Comunicación para América Latina. Recuperado de https://es.wikipedia.org/wiki/Centro_Internacional_de_Estudios_Superiores_de_Comunicaci%C3%B3n_para_Am%C3%A9rica_Latina

Gaete Quezada, R. (2018). Acceso de las mujeres a los cargos directivos: universidades con techo de cristal. Recuperado de https://www.icesi.edu.co/revistas/index.php/revista_cs/article/view/2431

Méndez, G. (2022). Marta Lamas Dimensiones de la diferencia Género y Política. (1a Ed.) Buenos Aires. CLACSO.

Ortegón, E., Pacheco, J.F. y Prieto, A. (2015). Metodología del marco lógico para la planificación, el seguimiento y la evaluación de proyectos y programas (Vol.42). CEPAL, United Nations Publications.

Robbins, S., y Timothy, J. (2009). Comportamiento Organizacional. (13 Ed.) México. De la Industria Editorial Méxicana.

OIT. (2015). Impulsar la justicia social, promover el trabajo decente. Recuperado de

https://www.ilo.org/global/lang--es/index.htm

ONU Mujeres. (2018). Plan estratégico de ONU Mujeres 2018-2021. Recuperado de https://www.unwomen.org/es/digital-library/publications/2017/8/un-women- strategic-plan-2018-2021

ONU. (2030) La Agenda para el Desarrollo Sostenible. Recuperado de org/sustainabledevelopment/es/development-agenda/

Segovia-Saiz et al. (2020) Techo de cristal y desigualdades de género en la carrera profesional de las mujeres académicas e investigadoras en ciencias biomédicas. ELSEVIER España

Vázquez, Á. y Urbiola, A. (2014). El género como una perspectiva para el análisis de las organizaciones. Iztapalapa, Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, Nº 77, julio-diciembre. Disponible en https://www.redalyc.org/pdf/393/39348246008.pdf.

Published

2024-07-09

How to Cite

Peñaherrera Acurio, S. J. ., & Salgado Molina, G. N. . (2024). Glass ceilings and gender gaps in the Academy. Revista Científica Y Tecnológica VICTEC, 5(9), 88–102. https://doi.org/10.61395/victec.v5i9.166