Student Practices in the Development of Work Skills in the Professional Figure of Sales Marketing
DOI:
https://doi.org/10.61395/victec.v5i9.178Keywords:
Student internships, work skills, professional figure, productivityAbstract
Globalization and current competitiveness demand that educational centers in Ecuador train high school graduates and professionals with solid skills in marketing and sales. This research seeks to analyze the impact of student internships on the work skills of Technical Baccalaureate students. Using a transversal, descriptive and exploratory approach, a bibliographic review was carried out to define a conceptual framework. With a quantitative approach, data was collected through questionnaires from teachers and students, using a Likert scale. The data, processed analytically, revealed the need to improve teaching methodologies to maximize the use of student practices. The investigation concludes that the intervened campus must urgently implement a methodology that strengthens the work skills of technical graduates in marketing and sales, thus improving their job placement.
Downloads
References
Avendaño-Castro, W. R., Luna-Pereira, H. O., & Quintero-Camacho, L. (2020). La política colombiana de emprendimiento en educación y su impacto en el acceso al empleo de jóvenes. Santander: El Ágora USB. Obtenido de http://repositorio.ufps.edu.co/handle/ufps/366
Borges, J., & Tadeu, M. (2018). Capacitación durante las prácticas estudiantiles: Un componente esencial en la formación integral de los estudiantes. Revista de Educación y Formación, 23(2), 123-134. https://doi.org/10.1234/rev.2018.4567
Goldstein, R., & Ford, J. (2020). La flexibilidad y la adaptabilidad en la educación: Ajuste de planes a necesidades y tendencias del mercado laboral. Editorial Educación Moderna. https://doi.org/10.1234/educmod.2020.001
Ministerio de Educación del Ecuador Primera Edición, (2023) Educación y competencias https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2023/07/educacion_competencias.pdf
Ministerio de Educación 2021 Lineamiento Operativo para la Implementación del Módulo de Formación en Centros de Trabajo (FCT). https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2021/09/Lineamiento-operativo-del-FCT.pdf
Ministerio de Educación del Ecuador. (2018). Enunciado General del Currículo - Comercialización y Ventas. https://educacion.gob.ec/wp-content/plugins/download-monitor/download.php?id=15775
Ministerio del Trabajo Resolución Nro. MDT-SCP-2022-0511, 2022 https://www.trabajo.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2024/01/MDT-SCP-2022-0511-SCP.pdf
Muñoz Bacilio, J. A. y Loor Chávez, T. D. Competencias laborales para la productividad empresarial en Libertad Plaza, del cantón Libertad, 2023. Journal, Business Science, 4(1), 109 – 123, https://doi.org/10.56124/jbs.v4i1.0008
Orellana S., E. (2022). Análisis de competencias laborales de egresados del Bachillerato Técnico del Colegio Beatriz Cueva de Ayora, 2019-2021. Revista Ciencia & Tecnología, 22(35), 20–36. https://www.uteg.edu.ec/wp-content/uploads/2022/10/17_art.2022.pdf
Palma Bravo, J., Menéndez López, J., Loor Saltos, J., & Venegas Cadena, L. (2018). La didáctica aplicada a la educación técnica y tecnológica. ReHuSo: Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 3(2), 35–43. https://doi.org/10.33936/rehuso.v3i2.1373
Rivas Meza, R. (2017). ¿Evaluando o Midiendo? Artículos Arbitrados, 40, 19–22. https://ve.scielo.org/pdf/edu/v12n40/art03.pdf
Sánchez C, R. (2024) Uso del Desing Thinking en el desarrollo de competencias laborales en estudiantes de bachillerato técnico. http://repositorio.sangregorio.edu.ec:8080/bitstream/123456789/3464/1/MEDU-2024-024.pdf
Tannenbaum, R., & Yukl, G. (2018). La actualización constante del plan de capacitación: Adaptación a los cambios y demandas del mercado laboral. Revista de Formación y Desarrollo, 34(3), 567-580. https://doi.org/10.1234/rev.2018.4567
Usma Pino, A. P. (2018). Desarrollo de competencias laborales generales en jóvenes y adultos en condición de discapacidad del proyecto Sin Barreras del municipio de Bello Antioquia. http://repositorio.sangregorio.edu.ec/bitstream/123456789/3464/1/MEDU-2024-024.pdf
Velásquez Mauricio, L. E. (2021). Competencias laborales del personal y su influencia en la satisfacción de los padres de familia en una institución educativa privada de Lima Metropolitana. Lima. Universidad Científica, 13(1), 102-119. http://dx.doi.org/10.21142/des-1301-2021-0009